Případová studie Autodíly PEMA

Zákaznický příběh o tom, jak řízený sklad K2 zrychlil expedici a umožnil vychystávat až osm zakázek najednou.

Informační systém K2 výrazně zvýšil efektivitu práce ve sadu s autodíly





Když se společnost Autodíly PEMA v roce 2018 přestěhovala do pětkrát většího skladu, věděla, že je nejvyšší čas přejít na systém řízeného skladování. Proto oslovila svého dodavatele podnikového systému - firmu K2 atmitec - a nasadila do skladu nový modul pro mobilní čtečky. O třetinu tím zvýšila efektivitu práce a navíc téměř eliminovala chybné objednávky vinou záměny zboží.

S růstem firmy přicházely problémy

Ve skladu firmy, která prodává náhradní díly k automobilům, příslušenství, nářadí nebo dílenskou techniku, dříve spoléhali na šikovnost a paměť skladníků. Ti přijaté zboží rozdělovali na skladové a zakázkové – skladové umisťovali do zadních pozic, zakázkové do předních, blíže k balicí zóně. A museli si orientačně pamatovat, kam které zboží umístili.

Při výdeji zboží totiž skladníci v regálech objednané zboží ručně dohledávali. „ Skladník chodil po skladě s papírem, kde měl napsané, které položky a v jakém množství musí vyskladnit. Asi nemusím vysvětlovat, jaké problémy to způsobovalo. Když přišla objednávka na 200 položek, skladník jednotlivé položky hledal, přehraboval se v regálech a pálil na tom enormní množství času. Občas se samozřejmě spletl, vzal špatné zboží nebo špatný počet kusů,“ vysvětluje Vladislav Müller, obchodní manažer firmy Autodíly PEMA.

V té době jsme to ale neřešili. Pořád jsme si říkali, že máme relativně malý sklad a naši skladníci, kteří v něm tráví 8 hodin denně, přece mají přehled, na které pozici které zboží leží,“ vzpomíná Müller. Zlom přišel až v době, kdy se firma kvůli rostoucí poptávce musela přestěhovat – do pětkrát většího skladu s rozlohou 2 000 m2. „V ěděli jsme, že v novém skladu s podobným systémem řízení nemůžeme fungovat,“ říká Müller.




K2 do skladu nasadila nové mobilní čtečky

Firma Autodíly PEMA využívá Informační systém K2 a potřebovala, aby v tomto systému měla odladěný skladový modul přizpůsobený jejím potřebám. Stala se tak jednou z firem, které se podílely na nápadech a testování nové generace modulu skladových čteček v K2.

Dopadlo to skvěle. Vylepšený modul je teď mnohem tvárnější, umožňuje nám například nestandardní postupy při schvalování dokladů, má propracovanější systém stavu dokladů nebo vychystávání objednávek. Vylepšení doznaly i formuláře, nyní se správně zobrazují na všech mobilních čtečkách, bez ohledu na úhlopříčku nebo rozlišení přístroje. Moc se mi líbí například funkce, díky které může skladník vychystávat více objednávek najednou,“ vypočítává Müller.


Výsledky? Konec změn zboží a vyšší efektivita

Přechod na řízený sklad a mobilní čtečky ve skladu společnosti Autodíly PEMA od základu změnily strategii zaskladňování i způsob vychystávání zboží. „ Ukázalo se, že u našeho sortimentu ani tak nepotřebujeme skladovat související zboží na jednom místě, jako spíše rychle vše zaskladnit. Proto jsme částečně přešli na náhodný systém zaskladňování, který nám umožňuje zejména zakázkové zboží nahodile umisťovat na nejbližší volné pozice. Je to velmi rychlé a díky čtečkám vzniká při vyskladňování jen minimum chyb,“ říká Müller.



Ve firmě Autodíly PEMA si nedělají přesnou statistiku výkonu skladu, přesto vidí, že přechod na mobilní čtečky významně zvýšil rychlost i efektivitu a snížil chybovost. „ Odhaduji, že efektivita skladníků se zvýšila o 30–40 %. Skladníci nově chodí najisto, protože vědí, kde je které zboží uskladněné. Máme vyzkoušené, že jsou nyní schopni vychystávat i 8 objednávek naráz, což bylo předtím naprosto nepředstavitelné. Nepotřebuji žádné sofistikované propočty, abych viděl, že zatímco dříve se na balicí zóně často čekalo na zboží, teď skoro nestíháme balit,“ pochvaluje si Müller.

Řízený sklad také snížil chybovost z pohledu záměny zboží nebo špatného počtu kusů. „ I když jsme dříve na balicí zóně zboží kontrolovali, někdy se stalo, že jsme zákazníkovi poslali špatné zboží nebo jiný počet kusů, než si objednal. Teď se to díky dvojí kontrole neděje prakticky vůbec. Skladníci díky čtečkám dělají naprosté minimum chyb, které pak na balicí zóně obvykle odhalíme a napravíme,“ zakončuje Müller.



„Pro mě jako manažera jsou důležitá čísla a na základě čísel z K2 se dá rozhodovat velice rychle. K2 dneska používáme na všech pozicích –od zákaznické podpory přes nákup, prodej a účetnictví až po řízení skladového hospodářství. Výsledky tak vidím v podstatě on-line.

Po zavedení čteček čárových kódů ve skladu se výrazně zvedla efektivita skladníků. Předtím bylo vše řešeno papírovou formou a skladníci běhali po skladu s doklady a vychystávali vždy jednu konkrétní zakázku. Dnes je K2 navádí na konkrétní pozici, nemusí nic hledat a není výjimkou, že vychystávají pět, šest i osm zakázek najednou.

V minulosti jsme byli schopni expedovat 300 zakázek denně, dneska během sezóny zvládneme i čtyřnásobek.“
Martin Frič, jednatel společnosti Autodíly PEMA
Chcete nám něco sdělit o našich produktech nebo e-shopu? Neváhejte napsat.
Zpráva byla odeslána